Arjen pedagogiikka
- Keskusteleva toimintakulttuuri
- Aamupiirit ovat keskustelevia ja vuorovaikutteisia. Tämä vahvistaa mm. lasten sanavarastoa ja osallisuuden tunnetta, harjoitellaan kuuntelemaan ja kertomaan ajatuksia, kieli on vuorovaikutuksen väline
- Kuvanlukutaitoa harjoitellaan lähes päivittäin, ja tässä lapsi joutuu keskittymään ja kerronnallisesti kertomaan mitä kuvassa tapahtuu, eikä vain mm. näyttämällä kuvasta.
- Arjessa paljon riimitellään, lorutellaan, arvuutellaan ja leikitellään kielellä, tavutetaan ja taputetaan sanarytmejä, lasketaan tavuja, herätellään sisäisen oppimisen motivaatiota
- Luetaan satuja ja tarinoita yhdessä ääneen pedagogissa hetkissä ja vapaan leikin aikana
- Lepohetkellä luetaan kirjoja, jotka kiinnostavat lapsia. Aikuisen itse lukemana satu on lapsen korvalle mielekkäämpää ja samalla hän näyttää mallia lukemisessa
- Sanallisten ohjeet virittävät korvia viestien ymmärtämiseen
Viikoittaiset eskaritarinat ja tuokiot:
- matematiikassa ja äidinkielessä on joka viikolle oma tarina, jonka aikuinen lukee. Tarinasta keskustellaan lasten kanssa jälkikäteen tarkasti, ja lapsille myös selitetään/avataan tuntemattomia ja vieraita käsitteitä, pohditaan sanojemn merkityksiä. Palautetaan mieleen tarinaa (muisti)
- Tehdään monipulisesti eskaritehtäviä ja harjoitellaan kynätyöskentelyä, mm. mallista kirjoittaminen edistää kirjaintuntemusta ja sitä myöten lukutaitoa. Huomioidaan lasten kiinnostuksen kohteet
- Kirjoittamista tehdään myös kirjain-sanelun mukaan.
- Huomioidaan eri tason lukijat, eriytetään sekä ylös, että alaspäin.
- Lukijoille tarjotaan tarpeeksi haastavia tehtäviä, jotta mielenkiinto lukemiseen säilyy.
- Jos lukutaitoa ei vielä, ole harjoitellaan mm. kirjaintuntemusta, kirjain-äännevastaavuutta, sanojen pilkkomista tavuiksi ja tavujen yhdistämistä. Tehtävät eivät saa olla liian haastavia, jotta lapsi ei turhaudu ja lukivalmiustaitojen harjoitteleminen on mielekästä.
- Paljon vapaata lukemista, ja kirjat ovat lasten itse saatavilla. Lapset lukevat/selailevat kirjoja paljon itsekseen sekä toisillensa, myös aikuinen lukee lapsille heidän valitsemia kirjoja.
- Ennen kaikkea iloinen ja lukumyönteinen ilmapiiri ryhmässä. Arjessa kannustetaan lapsia lukemisen äärelle ja mahdollistetaan lukeminen. Iloitaan aidosti, kun lapsi oppii esim. lukemaan tai kirjoittamaan esim. kirjainsanelun mukaan.
- Lorut, riimit ja lasten kirjoitus- ja lukutaidon vahvistaminen osana jokapäiväistä arkea, autetaan lasta itse oivaltamaan.
- Taululle kirjoittaminen lasten nähden (kirjoitussuunta, sanottu kirjoitettuun muotoon)
Yhteistyö kirjaston kanssa
- Kirjastossa käydään säännöllisesti, ja lapsille annetaan mahdollisuus valita sieltä kirjat, jotka heitä kiinnostavat. Aikuiset valikoivat lisäksi esim. eritasoisille lukijoille sopivaa luettavaa tarpeen mukaan tai innostavia kirjoja yhteiseksi luettavaksi.
- Toteutetaan kirjaston lukuhöperöä. (Liite materiaaleissa?)
- Lainataan kirjaston kokoamia valmiita teemakirjakasseja, käydään kirjaston järjestämillä satutuokioilla, katsotaan kirjaston laatimia satutallenteita
- Hyödynnetään kirjaston Ellibs-sovellusta
Oppimisympäristöt
- Kielellisesti rikas ja lukemiseen kannustava oppimisympäristö (kirjaimia ja kuvia esillä, pedagogisesti mietitty ympäristö, lukunurkkaukset ja lukumajat, kirjat helposti saatavilla ja houkuttelevasti esillä ym.
- Kuvasymbolit oppimisympäristössä kehittävät monilukutaitoa (mm. Päivän ohjelma)
- Kiinnostusta herättävää lukivalmiuksia vahvistavaa materiaalia esillä ja lasten saatavilla (kirjaimia, aakkosmuistipelejä, palapelejä, palikoita, logigoita, sanoja, hiekkapaperikirjaimia, muovailuvahaa, pyyhittäviä tusseja + kirjain alustoja ym.)
Muut ideat ja vinkit
- oman kirjanpäivä ja lasten omat kirjavinkkaukset (esim. seinälle kirjavinkki-puu vanhempien nähtäville)
- Esim. Molla ABC ja Ekapeli lukivalmiuksia vahvistavat pelit ja sovellukset aikuisen tuella + maksullinen Lukulumo äänikuvakirja sovellus
- Lukudiplomit, passit ja lukutoukat
- erilaisiin medioihin tutustuminen (lehdet, netti, kirjat ym) Kädentöissä ommellaan omat kirjanmerkit innostamaan lasta kirjojen äärelle
- Erilaiset ryhmätyöt tai projektit (aiheen keksiminen, kirjojen etsiminen kirjastosta, kirjojen tutkiminen, kuvanluku, mallista kirjoittaminen, ryhmätyön esittely toisille)
- Sulautetaan lukivalmiustaitojen vahvistaminen muuhun toimintaan esim. kädentöihin, liikuntaan, musiikkiin, retkille (esim. ympäristön havainnointi, kirjainsuunnistus, kirjain/ sanabongaus, laulut ja ohjatut leikit, bingot, sanataide, teemapäivät ym)
- vanhempien osallistaminen (lukuhetket tärkeiden läheisten kanssa, oman kirjan päivä, vanhempainillat, teemapäivät ym)
- 2-luokkalaiset käy lukemassa eskareille
Satujen maailma
- sadutus kuvista ja tarinoista, omakeksimät tarinat – tehdään omat kirjat
- Vietetään Sadun ja Lainan päivää
- Teatteriesitykset ja näytelmät
- Looginen tarinan kerronta kuvista
- Tarinoidaan ja keksitään yhteisiä