Arjen pedagogiikka
- Kirjat helposti arjessa lasten saatavilla: lapset lukevat ja tutkivat kirjoja päivittäin itsenäisesti/ kaverin/aikuisen kanssa esim. vapaan leikin aikana, odotustilanteissa ja siirtymissä (Vaihdetaan ajoittain kirjavalikoimaa pk:n omasta varastosta ryhmiin)
- Vietetään oman kirjan päiviä
- nukkarissa + arjen toiminnoissa lukemisen lisäksi myös kuunnellaan monipuolisesti erilaisia satuja ja tarinoita + äänisatuja ja äänikirjoja, huomioidaan myös lasten toiveita
- Vuorohoitoyksikössä myös illalla rauhoitutaan kirjojen pariin
- Kielellisiä toiminnallisia pienryhmätuokioita
- esim. viskarituokioilla viskareilla on monipuolisesti erilaisia mm. kielellisen tietoisuuden harjoituksia
- Viritellään korvaa kuulemaan alkuäänteitä esim. yhteisillä tuokioilla arvoitusten ja leikkien varjolla
- kielenkehitystä tukeva pedagogiikka laajentaa kielellistä tietoisuutta, sanavarastoa ym. esim. lorupussit ja loruleikit, laulut ja laululeikit, riimittelyt, arvuuttelut, pelit esim. Alias-sanaselitys jne.
- kielellä leikittely: kuvista hassujen asioiden etsiminen, sanoilla hassuttelut: mikä sana tulee jos sana alkaa…kirjaimella
- Erilaiset rytmiharjoitukset taputtamalla ja soittaen tukevat sanarytmin hahmottamista ja myöhempää lukutaidon kehittymistä
- Kuuntelu- ja muistiharjoitukset lyhyistä saduista, palautetaan mieleen tarinoita
- Katsellaan lasten kanssa yhdessä kuvia kiinnostuksen mukaan, nimetään ja sanoitetaan kuvia, tapahtumia, ilmiöitä
Ympäristöt
- Kielellisesti rikas oppimisympäristö: havainnoidaan yhdessä kirjoitettua kieltä esim. kiinnittämällä huomiota ympäristöön, oivalletaan yhdessä
- ryhmissä erilaisia materiaaleja, jotka innostavat tutustumaan kirjainten maailmaan: mm. muovikirjaimia, kirjain-hiekkamuotteja, leimasimia, kirjain-palikoita…
- opetellaan tunnistamaan omia nimiä, kavereiden, läheisten nimien kirjoitusasuja, nimet käytössä eri yhteyksissä; omat tuolit, sängyt, leikkikartta, pyykkipojat jne. -ympäristöä on “nimetty”
- retkillä kulkiessa kiinnitetään huomiota kirjoitettuun tekstiin / kyltteihin / tienviittoihin ym.
- kirjaimet ja nimimallit esillä tuvassa magneettitaulussa lasten käytettävissä ja tutkittavissa
- lasten nimet laminoituna värityskuvakansiossa, voi harjoitella oman nimen kirjoittamista taikatusseilla
- kirjaimet esillä esim. seinällä, joita käydään läpi yhdessä ruokapiirillä, esim. mietitään lasten nimien alkukirjaimia – lähdetään liikenteeseen omasta nimestä
- Innostavaa materiaalia tarjolla; kirjainten etsiminen, nimeäminen ja tunnistaminen leikkiä hyödyntäen
- kirjoitusvälineet ovat lasten saatavilla koko ajan
- oman nimen/nimen kirjaimien muodostaminen muuten kuin kirjoitetusti esim. muovailu
- Kiinnostuksen herätessä lapsilla mahdollisuus omatoimisesti hakea “tehtäviä” ryhmän tehtäväkansioista
- Kirjojen lukemista erilaisissa ympäristöissä esim. ulkona ja retkillä
Satujen maailma
- loogisten tarinakuvien hyödyntäminen ja kuvien tapahtumien sadutus
- sadutusta valmiista kuvista sekä lasten omista piirtämistä kuvista, tarinan kerrontaa
- kerrotaan omista valokuvista tapahtumia, ryhmässä erilaisia kerrontatuokioita
- Lapset itse kertovat tarinoita kirjoista
- käsinukeilla elävöitetään tarinoita
- hyödynnetään toiminnan suunnittelussa myös lasten toiveita ja perinne- ja kansansatuja
- Tartutaan lasten mahdolliseen innostukseen kirjoittaa tai kertoa tarina esim. omasta piirustuksesta- mallista kirjoittaminen ja yhdessä oivaltaen
- hyödynnetään monipuolisesti valmista materiaalia ryhmän kiinnostuksen mukaan (esim. Kielinupun laulut, aakkoslaulut, Kili-materiaali, Kuttu-materiaali)
- tabletilla pelataan aikuisen kanssa lukuvalmiuksia kehittäviä pelejä, kuten Ekapeliä ja Mollan ABC, Papunet- pelit, hyödynnetään Ellibs-sovellusta ja Lukulumo-sovellusta
Yhteistyö kirjaston kanssa
- kirjastolta saatu iltasatulaatikko eteisessä, on otettu perheissä mukavasti käyttöön
- Kirjaston teemakassit toiveiden ja tarpeiden mukaan käytössä
- kirjaston satupassi eteisessä myös kotiin vinkiksi
- käydään säännöllisesti kirjastossa, hyödynnetään yhteistyö kirjaston kanssa; satutuokiot ja -tallenteet, lainattavat teemakirjakassit
- Lapset saavat itse osallistua kirjojen valintaan aikuisen tuella- motivoi lapsia