Arjen pedagogiikka 

  • Kirjat helposti arjessa lasten saatavilla: lapset lukevat ja tutkivat kirjoja päivittäin itsenäisesti/ kaverin/aikuisen kanssa esim. vapaan leikin aikana, odotustilanteissa ja siirtymissä (Vaihdetaan ajoittain kirjavalikoimaa pk:n omasta varastosta ryhmiin) 
  • Vietetään oman kirjan päiviä  
  • nukkarissa + arjen toiminnoissa lukemisen lisäksi myös kuunnellaan monipuolisesti erilaisia satuja ja tarinoita + äänisatuja ja äänikirjoja, huomioidaan myös lasten toiveita 
  • Vuorohoitoyksikössä myös illalla rauhoitutaan kirjojen pariin 
  • Kielellisiä toiminnallisia pienryhmätuokioita 
  • esim. viskarituokioilla viskareilla on monipuolisesti erilaisia mm. kielellisen tietoisuuden harjoituksia  
  • Viritellään korvaa kuulemaan alkuäänteitä esim. yhteisillä tuokioilla arvoitusten ja leikkien varjolla 
  • kielenkehitystä tukeva pedagogiikka laajentaa kielellistä tietoisuutta, sanavarastoa ym.  esim. lorupussit ja loruleikit, laulut ja laululeikit, riimittelyt, arvuuttelut, pelit esim. Alias-sanaselitys jne.  
  • kielellä leikittely: kuvista hassujen asioiden etsiminen, sanoilla hassuttelut: mikä sana tulee jos sana alkaa…kirjaimella 
  • Erilaiset rytmiharjoitukset taputtamalla ja soittaen tukevat sanarytmin hahmottamista ja myöhempää lukutaidon kehittymistä 
  • Kuuntelu- ja muistiharjoitukset lyhyistä saduista, palautetaan mieleen tarinoita 
  • Katsellaan lasten kanssa yhdessä kuvia kiinnostuksen mukaan, nimetään ja sanoitetaan kuvia, tapahtumia, ilmiöitä 

Ympäristöt 

  • Kielellisesti rikas oppimisympäristö: havainnoidaan yhdessä kirjoitettua kieltä esim. kiinnittämällä huomiota ympäristöön, oivalletaan yhdessä 
  •  ryhmissä erilaisia materiaaleja, jotka innostavat tutustumaan kirjainten maailmaan: mm. muovikirjaimia, kirjain-hiekkamuotteja, leimasimia, kirjain-palikoita… 
  • opetellaan tunnistamaan omia nimiä, kavereiden, läheisten nimien kirjoitusasuja, nimet käytössä eri yhteyksissä; omat tuolit, sängyt, leikkikartta, pyykkipojat jne. -ympäristöä on “nimetty” 
  • retkillä kulkiessa kiinnitetään huomiota kirjoitettuun tekstiin / kyltteihin / tienviittoihin ym. 
  • kirjaimet ja nimimallit esillä tuvassa magneettitaulussa lasten käytettävissä ja tutkittavissa 
  • lasten nimet laminoituna värityskuvakansiossa, voi harjoitella oman nimen kirjoittamista taikatusseilla 
  • kirjaimet esillä esim. seinällä, joita käydään läpi yhdessä ruokapiirillä, esim. mietitään lasten nimien alkukirjaimia – lähdetään liikenteeseen omasta nimestä  
  • Innostavaa materiaalia tarjolla;  kirjainten etsiminen, nimeäminen ja tunnistaminen leikkiä hyödyntäen  
  • kirjoitusvälineet ovat lasten saatavilla koko ajan 
  • oman nimen/nimen kirjaimien muodostaminen muuten kuin kirjoitetusti esim. muovailu 
  • Kiinnostuksen herätessä lapsilla mahdollisuus omatoimisesti hakea “tehtäviä” ryhmän tehtäväkansioista 
  • Kirjojen lukemista erilaisissa ympäristöissä esim. ulkona ja retkillä 

Satujen maailma 

  • loogisten tarinakuvien hyödyntäminen ja kuvien tapahtumien sadutus 
  • sadutusta valmiista kuvista sekä lasten omista piirtämistä kuvista, tarinan kerrontaa 
  • kerrotaan omista valokuvista tapahtumia, ryhmässä erilaisia kerrontatuokioita 
  • Lapset itse kertovat tarinoita kirjoista 
  • käsinukeilla elävöitetään tarinoita 
  •  hyödynnetään toiminnan suunnittelussa myös lasten toiveita ja perinne- ja kansansatuja 
  • Tartutaan lasten mahdolliseen innostukseen kirjoittaa tai kertoa tarina esim. omasta piirustuksesta- mallista kirjoittaminen ja yhdessä oivaltaen 
  • hyödynnetään monipuolisesti valmista materiaalia ryhmän kiinnostuksen mukaan (esim. Kielinupun laulut, aakkoslaulut, Kili-materiaali, Kuttu-materiaali) 
  • tabletilla pelataan aikuisen kanssa lukuvalmiuksia kehittäviä pelejä, kuten Ekapeliä ja Mollan ABC, Papunet- pelit, hyödynnetään Ellibs-sovellusta ja Lukulumo-sovellusta 

Yhteistyö kirjaston kanssa 

  • kirjastolta saatu iltasatulaatikko eteisessä, on otettu perheissä mukavasti käyttöön 
  • Kirjaston teemakassit toiveiden ja tarpeiden mukaan käytössä 
  • kirjaston satupassi eteisessä myös kotiin vinkiksi 
  • käydään säännöllisesti kirjastossa, hyödynnetään yhteistyö kirjaston kanssa; satutuokiot ja -tallenteet, lainattavat teemakirjakassit  
  • Lapset saavat itse osallistua kirjojen valintaan aikuisen tuella- motivoi lapsia 

Palaa takaisin