Konkreettisia esimerkkejä 1–3-vuotiaan lapsen kielen kehityksen tukemiseen
Kirjat ovat kauniisti esillä ryhmässä ja lasten saatavilla
Vaihdetaan ajoittain kirjavalikoimaa päiväkodin omasta kirjavarastosta ryhmiin
Kirjaston palvelujen hyödyntäminen; kirjaston teema-kassit, vaihdetaan kuukausittain
Lapset katselevat/lukevat myös itsekseen ja yhdessä kirjoja ja lehtiä esim. vapaan leikin aikana ja siirtymien porrastamisessa
Kielellisesti rikas ympäristö: esillä on kuvia, kirjaimia, tekstiä katseltaviksi ja ihmeteltäviksi, tekemistä sanoitetaan, sanavarastoa laajennetaan, hyödynnetään kuvia puheen tukena
Yhteiset kirjahetket, kirjojen ja lehtien lukeminen ja katselu ja tutkiminen yhdessä aikuisen kanssa, pienryhmissä ja myös omatoimisesti
Kielellisiä toiminnallisia pienryhmätuokioita
Yhdessä voidaan kerätä esim. tähtiä luetuista kirjoista
“Leikkilukeminen” / lapset kertovat tarinaa kirjoista
Laulujen laulaminen, loruttaminen, riimittelyt ym. (laulupussit, lorupussit ym.)
Kuvien sanoittaminen ja yhdessä nimeäminen
Satujen ja äänikirjojen kuuntelu, kirjojen lukeminen lepohetkillä ja siirtymissä
Tarinoita elävöitetään käsinukeilla
Sadutusta/kuvasta kertominen/satunopat käytössä
Oman kirjan viikko
Innostavaa materiaalia tarjolla: esim. kirjanmagneetit, muovikirjaimet ja sabluunat, kirjainpalikat, kirjain/sanalottopelit ym.
Lasten oma kuva/symbolimerkki (oman symbolin tunnistaminen esim. potasta/korista/lokerosta)
Harjoitellaan oman nimen tunnistamista
Erilaiset projektit: esim. yhteisen lemmikki-kirjan tekeminen ryhmässä tutuista omista lemmikeistä
Huoltajat voivat lainata iltalukemista lasten kanssa päiväkodin kirjalaatikosta ja palauttaa seuraavana päivänä