• Kirjat ovat kauniisti esillä ryhmässä ja lasten saatavilla 
  • Vaihdetaan ajoittain kirjavalikoimaa päiväkodin omasta kirjavarastosta ryhmiin 
  • Kirjaston palvelujen hyödyntäminen; kirjaston teema-kassit, vaihdetaan kuukausittain 
  • Lapset katselevat/lukevat myös itsekseen ja yhdessä kirjoja ja lehtiä esim. vapaan leikin aikana ja siirtymien porrastamisessa 
  • Kielellisesti rikas ympäristö: esillä on kuvia, kirjaimia, tekstiä katseltaviksi ja ihmeteltäviksi, tekemistä sanoitetaan, sanavarastoa laajennetaan, hyödynnetään kuvia puheen tukena 
  • Yhteiset kirjahetket, kirjojen ja lehtien lukeminen ja katselu ja tutkiminen yhdessä aikuisen kanssa, pienryhmissä ja myös omatoimisesti 
  • Kielellisiä toiminnallisia pienryhmätuokioita 
  • Yhdessä voidaan kerätä esim. tähtiä luetuista kirjoista  
  • “Leikkilukeminen” / lapset kertovat tarinaa kirjoista 
  • Laulujen laulaminen, loruttaminen, riimittelyt ym. (laulupussit, lorupussit ym.) 
  • Kuvien sanoittaminen ja yhdessä nimeäminen 
  • Satujen ja äänikirjojen kuuntelu, kirjojen lukeminen lepohetkillä ja siirtymissä 
  • Tarinoita elävöitetään käsinukeilla  
  • Sadutusta/kuvasta kertominen/satunopat käytössä 
  • Oman kirjan viikko 
  • Innostavaa materiaalia tarjolla: esim. kirjanmagneetit, muovikirjaimet ja sabluunat, kirjainpalikat, kirjain/sanalottopelit ym. 
  • Lasten oma kuva/symbolimerkki (oman symbolin tunnistaminen esim. potasta/korista/lokerosta) 
  • Harjoitellaan oman nimen tunnistamista 
  • Erilaiset projektit: esim. yhteisen lemmikki-kirjan tekeminen ryhmässä tutuista omista lemmikeistä 
  • Huoltajat voivat lainata iltalukemista lasten kanssa päiväkodin kirjalaatikosta ja palauttaa seuraavana päivänä 

Palaa takaisin